متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند
سرخط خبرها

افزایش کرایه تاکسی‌های آنلاین، یکه تازان حمل و نقل!

  • کد خبر: ۲۸۷۶۶
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
افزایش کرایه تاکسی‌های آنلاین، یکه تازان حمل و نقل!
درباره افزایش ناگهانی کرایه تاکسی‌های آنلاین
فرانک باباپور/شهرآرانیوز - نمی‌دانم شما هم دقت کرده بودید به اینکه در این دوران قرنطینه و تعطیلی اتوبوس و مترو، چقدر دوچرخه و دوچرخه سوار زیاد شده بود؟
 
حالا یک عده برای تفریح استفاده می‌کردند و عده‌ای هم به عنوان وسیله حمل ونقل. اما به جز دوچرخه، بازار اسنپ و تپسی هم گرم بود، زیرا عده‌ای مجبور بودند برای رفتن به محل کار یا رسیدن به مقصد خود، از آن‌ها استفاده کنند. این شد که اسنپ و تپسی یکه تاز عرصه حمل و نقل عمومی شدند و البته کار بسیاری از مردم را راه انداختند، اما مشکلی به وجود آمد که داد استفاده کنندگان از تاکسی‌های آنلاین را درآورد: افزایش ناگهانی قیمت!

از خونه تا خونه ۱۰ تومن!
ماجرا از این قرار است که درست در زمانی که مردم داشتند از این تاکسی‌های آنلاین استفاده می‌کردند و تنها با معلوم کردن مبدأ و مقصد، تاکسی می‌آمد دم در خانه شان و همه چیز باب میل همگان بود، قیمت سفر‌ها خیلی بی سر و صدا زیاد شد، آن هم نه یکی دو درصد، بلکه گاهی تا بیش از ۵۰ درصد. کاربران فضای مجازی هم در مقابل این افزایش قیمت‌ها ساکت ننشستند و اعتراضات خود را در صفحات عمومی و شخصی ابراز کردند. بعضی به مقایسه قیمت قدیم و جدید مسیر‌های همیشگی شان اشاره کرده بودند و یکی از آن‌ها هم کار جالبی کرده بود: «اسنپ گرفتم مبدأ رو زدم در خونه، مقصد هم در خونه، بعد کرایه شد ۱۰ هزار تومن.» البته این کامنت بی جواب نمانده و جوابیه‌های زیادی از طرف موافقان و مخالفان گرفته است، مخالفانی که احتمالا خودشان راننده اسنپ و تپسی هستند و اتفاقا بیراه هم نمی‌گویند. مثل این جوابیه: «اسنپ نگیر آقا، از خط واحد استفاده کن می‌صرفه برات! اسنپ و تپسی شما رو پررو کردن که به مفت بری عادت کردین! اسنپ نگیرین ببینیم کی لنگ تاکسی می‌شه.» البته کاربران دیگری هم بودند که رسما اعلام کرده بودند راننده این تاکسی‌ها بوده اند و افزایش قیمت را کاملا منطقی می‌دانستند: «به عنوان یه راننده سابق اسنپ و تپسی، کار کردن اصلا مقرون به صرفه نیست، حتی اون موقع که بنزین ۱۰۰۰ تومن بود. ضمنا کولر اگه خاموش باشه به راننده اخطار می‌دن و دیگه سرویس نمی‌دن. دوستانی که می‌گن گرون شده خبر از افزایش قیمت ماشین دارن؟ لوازم یدکی چطور؟ برای من جالبه ماکارونی ۲ برابر شد، کسی اعتراض نکرد، ولی برای کرایه ماشین همیشه معترض اند.»

عادت عجیب ایرانی جماعت!
اگر بنا را بگذاریم به گرانی قطعات و بنزین و...، چرا گران شدن باید ناگهانی باشد؟ می‌توانست به مرور اتفاق بیفتد. چرا این گرانی باید دقیقا در زمانی که مردم نیاز بیشتری به تاکسی‌های آنلاین دارند، اتفاق بیفتد؟ هرچند در ایران رسم است که تا تقاضا در محصول یا خدمتی زیاد شود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند و به قول سردبیر خبرگزاری وانا در توئیتر: «مردم به خاطر شرایط کرونا مجبورند از اسنپ و تپسی استفاده کنند، مدیران این ۲ شرکت هم تصمیم گرفتند کرایه‌ها را ۲ برابر کنند. شرکت ایرانی اگر جیب مردم رو خالی نکنه که دیگه شرکت نیست!» در صورتی که همه انتظار دارند در چنین شرایطی که نیاز به یک چیز بیشتر شده، کد تخفیف‌های بیشتری در اختیار مشتریان قرار گیرد. یا به آن اصل «سود کمتر، مشتری بیشتر» اکتفا کنند و وقتی تعداد مشتریانشان زیاد شده، از سود زیاد بگذرند، اما این چنین شرایطی را پیش از این هم دیده ایم و «این گرون کردن اسنپ و تپسی تو این شرایط، درست مثل اون راننده تاکسی هاییه که توی بارون کرایه رو بالا می‌بردن.»

نبود نظارت کافی و افزایش قیمت ها.
اما کاربران و مشتریان چه کاری می‌توانند انجام دهند وقتی هنوز سایه کرونا روی سرشان سنگینی می‌کند و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با، اما و اگر همراه است؟ هر قدر هم بخواهند استفاده از تاکسی‌های آنلاین را تحریم کنند تا قیمت‌ها را پایین بیاورند، باز هم عده‌ای چاره‌ای جز استفاده از آن‌ها ندارند: «اسنپ بیش از حد گرون شده، مترو هم بس خطرناک، خانه هم چیتگر و دانشگاه حکیمیه، خداوند امتحاناتم را به خیر کند!» البته ما تجربه تحریم‌های این چنینی را در گران شدن همه چیز داشته ایم، از گوشت و آجیل گرفته تا همین بنزین که هیچ کدام از تحریم‌ها و پویش‌ها نتیجه ندادند و اتفاقا صفرا هم فزودند و به جای اینکه مشتریانشان کم شود، برای خرید هر کدام صف بستند. وقتی نهاد نظارتی برای تعیین قیمت‌ها نباشد این مشکلات هم پیش می‌آید، اما حل این موضوع حرکت روی لبه تیغ است، از یک طرف مردمی که توانایی پرداخت کرایه‌های بالا را ندارند و از طرف دیگر باز هم مردمی هستند که نان شبشان از این راه درمی آید و هیچ سلطان تاکسی‌ای در کار نیست که شناسایی و دستگیر شود و اعتراض‌ها تا مدتی کاهش پیدا کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->